Camping med åk 9!

Efter så många år tillsammans som klass är årskurs 9 ofta ett bitterljuvt läsår.

De man har träffat varje dag sedan man var liten har länge känts som en självklarhet i vardagen och en trygghet.

För att göra så mycket som möjligt av gemenskapen i klassen har årets 9or varit iväg och tältat i Järfällas Ängsjö Friluftsområde tillsammans med idrottslärare och mentorer.

Torsdagen började med en vandring och därefter restes tälten på plats med mycket skicklighet och viss envishet.

Det vi trodde skulle bli enbart regn var istället en härlig dag med kanoter, bad, bastu och grillning.

Med strålande sol som glittrade i vattnet njöt vi alla av en otrolig solnedgång medans vi mumsade i oss hamburgare och grillade marshmallows över öppen eld.

Trots oro för regn lyckades vi hålla oss torra långt in på natten. Det finns en viss magi i att ligga och prata, viskandes med ficklampor i ett tält med vänner. Inte ens myggen kunde dämpa stämningen eller regnet som kom runt fyratiden på morgonen.

Nästa dag vaknade vi ( de av oss som faktiskt sov) till ljudet av droppar på tältduken och en härlig känsla av samhörighet då vi letade oss in i skogen till ett vindskydd där vi dukade upp för frukost och varm choklad.

Att ta den här övernattningen tidigt på läsåret var så otroligt bra för flera anledningar. Varmt

badvatten var en, men framför allt just att ta med sig det här minnet och skapa samanhållning redan i början av året för att bära det med sig och komma ihåg att ta till vara på varandra i allt som vi gör under sista läsåret på Mikaelskolan.

Vi älskar er årskurs 9!

95 views0 comments