Treorna fick vara forskare

Den 12/9 besökte årskurs tre naturskolan. Trots att det inte fanns någon toalett, att de fick vandra långt i gummistövlar (i rask takt) och att ett barn halkade och blev blöt ändå upp till midjan (men fantastisk förälder kom snabbt med ombyte), så verkade barnen väldigt nöjda med dagen. Ett barn sa t.o.m. att det var den bästa dagen i hennes liv!

Barnen fick öva att vara forskare. De fick använda hovar och ta upp djur från vattnet i hinkar. De fick studera och notera vad de såg, om det liknade något de kände igen och fundera kring det som de hittade.

En av naturskolans pedagoger på plats, som jobbat som marinbiolog, kunde även svara på frågor och hade med böcker barnen kunde söka i. Det fanns även laminerade planscher med vanliga djur, som brukade hittas i sjön och många glada utrop kom, när barnen noterade vad djuret de hittat hette.

Barnen fick rita av sina fynd och till slut släppa tillbaka dem i vattnet. De var många gripande avsked, när de skildes från sina nyvunna vänner. Några av barnen pratade med sina kryp innan de släppte tillbaka krypen i vattnet och sa att de skulle bli saknade.

21 views0 comments