TREORNA PÅ NORDISKA MUSÈETS INTERAKTIVA UTSTÄLLNING TIDSVALVET

Först samlades vi ett rum och helt plötsligt börjar en telefon att ringa. Rummet släckes ner och olika apparater satte igång en efter en. Till slut får vi veta att vi ska resa i tiden och en dörr öppnas in mot tidsvalvet..

Väl i tidsvalvet får vi veta att vi deltar i jakten på den glömda historien.. Barnens glömda historia!

Varje grupp på tre till fyra elever per grupp,  ska hitta fem bokstäver som är gömda på olika platser i tidsvalvet. De ska hitta dessa bokstäver med hjälp av deras lagsymbol och de olika grupperna väljer olika symboler att följa.

Det är inte ett museibesök där man ska vara tyst, lyssna på en guide och inte röra någonting. Tvärtom så SKA man röra saker, samtala och delta aktivt. Det är ett museum där man får vara barn fullt ut och där nyfikenhet och glädje får explodera.

Det finns olika rum i tidsvalvet. En garderob där man provar ut kläder och plötsligt syns någon i spegeln i de kläder man själv testar och man ser från vilken tid personen kom ifrån. Barnen lyssnar på en annan station på instruktioner och tar reda på vad folk åt på 1880-talet, 1940-talet och 1980-talet och dukar fram tidstypiska måltider virtuellt. De får se när deras lärare hittar en likadan docka, en mina vänner bok och annat hon faktiskt hade på åttiotalet, i åttiotalsbarnrummet.

Barnen fick dock inte bara reda på ljus historia, utan får även lyssna på barn som upplevt andra världskriget i tågrummet och barnen lärde sig att det varit fattigt i Sverige förut. De fick reda på att många flyttade från ett Sverige, som var fattigt i slutet av 1800-talet; för att överleva.

Guiden sa att många elever oftast inte hittar alla fem bokstäver, men var imponerad att ALLA Mikaelskolans treors grupper lyckades. ( Man märkte att man lyckades om man lyckades forma ett ord av de fem bokstäverna och skriva in en ordet i en maskin som började låta och blinka om man gjort rätt.) Det gick lite olika fort, men alla grupper nådde målet. Det är lite Mikaelskolans hjärta; att alla elever ska få komma fram, oavsett om det går snabbare för vissa och långsammare för andra.

De snabbare grupperna kunde skriva egna minnen och lämna på muséet, eller smyga upp i ett bibliotek och lyssna på historier. Ett av barnen som skrev ett minne skrev att detta var det roligaste museum hon besökt.

Syftet med besöket var att lyfta att barnen – i alla tider – har en historia och att de barn som besöker tidsvalvet nu, också skriver historia.